Wednesday, February 15, 2012

ISTRI CERDIK PERMUDAHKAN PERJALANAN SUAMI


Islam adalah agama bagi orang yang cerdik. Orang cerdik akan memilih sesuatu yang dapat menyelamatkan dirinya. Bukan hanya selamat bahkan tenang, damai dan bahagia di dunia lebih-lebih lagi di akhirat. Sebab itu orang cerdik akan memilih sesuatu yang tepat dan bukan setelah kena tipu baru ternganga. Itulah sebabnya orang cerdik memilih akhirat dari pada dunia.

Islam maukan wanita-wanitanya juga cerdik dan berstrategi. Cerdik adalah penting. Terutamanya istri para pejuang. Istri yang cerdik dan berstrategi tahu menilai dirinya dan bijak meletakan diri, karena pada tempatnya.

Istri yang cerdik senantiasa pandai mengatur hidupnya, mengurus rumah tangganya, suami serta anak-anak. Ia cakap dalam bertindak jika ia perlu membuat keputusan sendiri dengan benar dan tepat. Suami akan menjadi dungu kalau memiliki istri yang tidak cerdik yang hanya berfikir tentang diriya, perasaannya tanpa memikirkan pengorbanan dan perjuangan suami.

Pejuang artinya orang yang hidup berjuang. Bila berjuang artinya perlu berkorban, dan setiap yang berkorban mesti terkorban. Sedikit banyak istri-istri pejuang adalah orang yang merelakan dirinya berkorban dan terkorban di jalan Allah. Bukan senang untuk menjadi istri seorang pejuang. Terpaksa mengorbankan segala-galanya demi menegakkan Islam di muka bumi ini. Tentulah sakit dan perih, tapi itulah nilai dirinya di sisi Allah.

Sebab Rasullullah memilih istri-istrinya dari kalangan cendikiawan (cerdik pandai). Bukan saja cerdik bahkan tangkas, cerdas, bijak, rajin di samping cantik dan pemalu. Perempuan mesti ada sifat pemalu. Sebab malu itu bagi wanita adalah sebagian dari iman.

Kadangkala wanita-wanita akhir zaman ini memiliki sifat-sifat pandai berhujah tapi kepandaian itu di gunakan untuk melawan kata-kata suami dan ibu bapak sehingga suami rasa dirinya tidak di hormati. Ada juga wanita-wanita cerdas, tangkas, bijak dan rajin tetapi bukan pada suami dan bukan mengabdikan diri pada jalan Allah. Mereka cerdas, tangkas, bijak, rajin di hadapan boss, bersama kaum lelaki, turun naik bus untuk ke tempat kerja, menghadiri majlis sosial, lincah berkawan di disko-disko, kelab-kelab malam dan sebagainya. Ini bukan wanita cerdik.

Wanita cerdik pandai menjaga muruah diri, pandai membatasi diri dengan hukum-hukum syariat. Kalau ia terlanjur, ia cepat-cepat memohon maaf pada suami, bertaubat minta ampun pada Allah dan berazam tidak mau mengulagi lagi. Wanita cerdik sanggup berkorban apa saja untuk suami, semata-mata hanya karena ingin melihat hati suami gembira dengan layanannya karena kegembiraan suami artinya pahala untuk dirinya. Wanita cerdik berjiwa merdeka. Hatinya tidak di jajah oleh rantaian dunia, syaitan dan hawa nafsu yang senantiasa menipu.

Ada yang menganggap istri cerdik itu istri yang up-to-date yang berpakaian ikut trend, make-up tebal, rambut diset dengan pelbagai fesyen. Boleh ikut suami dalam majlis apapun, pandai menari dan tidak kikuk bergaul dengan rekan-rekan suami. Itu yang di harapnya di jadikan istri. Hanya suami yang dayus saja yang sanggup melihat istri di tonton oleh rekan-rekannya. Lelaki dayus tak akan masuk surga, kata Allah.

Perempuan cerdik dapat membantu suami di sudut ia mampu semata-mata untuk membangunkan Islam. Ia senang di ajak bertukar fikiran, berbincang saling memberi dan menerima, dapat pula melayan suami dengan baik, dapat menerima buah fikiran suami dan di sampaikan dengan tepat pula. Sanggup berhadapan dengan bermacam-macam golongan masyarakat selagi tidak melanggar batas syariat, dapat membela Islam bila di pertikaikan dan lain-lain lagi. Bila istri dapat berperanan sedemikian di sisi suami yang berwatak pejuang.

Kalau cantik semata-mata tanpa cerdik dan berstrategi, suami akan cepat jemu. Suami pulang semata-mata untuk berehat dan bersenang-senang dengan istri dan anak-anak. Selepas itu dia akan diam membisu. Perasaan jemu tinggal di rumah akan menyebabkan suami tidak suka duduk di rumah.

Bagaimana untuk didik diri agar jadi istri yang cerdik dan berstrategi? Istri hendaklah senantiasa faham kehendak suami barulah boleh bertindak tepat mengikuti kesukaan suami. Istri perlu kreatif, asah fikiran sendiri agar dapat pelbagaikan layanan untuk suami. Korbankan segala-galanya untuk suami karena Allah suruh kita taat pada suami.

Kita kawin dulu pun dengan harapan suami sebagai pembimbing. Jadi tidak patutlah kalau suami kita buat macam kawan, layan lebih kurang. Ini bukan istri yang cerdik. Istri begini hanya mau diri dan perasaannya di layan. Sedangkan dirinya sendiri tidak mau berkhidmat melayan suami. Ini sudah lari dari tugas sebagai istri.

Menjadi suami atau istri hanya alat dalam mencari keridhaan Illahi. Dan bukan tujuan perjuangan dalam hidup.
Semoga bermanfaat Insya Allah.

2 comments:

SULADI SANG PELUKIS API said...
This comment has been removed by the author.
troyzas said...
This comment has been removed by a blog administrator.